Backgammon strategi

Backgammon har spelats i någon eller annan form över hela världen i nästan fem årtusenden.

Backgammon är i grunden ett enkelt racingspel där två motståndare slåss för att slutföra banan och bära av alla sina pjäser först.

Backgammon är några gamla spel som fortfarande kan intressera moderna spelare tack vare dess kombination av strategi och tur.

I det här inlägget kommer vi att gå över grunderna för backgammon, inklusive att ställa in spelet, spela, avgörande regler och grundläggande backgammonstrategiråd.

Backgammons korta historia

Medan den faktiska antiken och ursprunget till Backgammon är okänt, tror de flesta historiker att det går tillbaka till den antika mesopotamiska eran.

Sedan människor började spela brädspel har det funnits andra brädspel med liknande spelprinciper.

I dagens Iran upptäcktes den tidigaste brädan som identifierades som använd för att spela backgammon i Shahr-e Sukhteh.

Arkeologer upptäckte en bräda, bitar och tärningar medan de sållade genom stadens ruiner.

Tärningarna och bitarna skars ur lokal sten, men brädan var huggen i ebenholts, ett trä som inte var tillgängligt för lokala hantverkare.

Detta tyder på att tavlan med största sannolikhet var ett handelsobjekt, vilket visar att Backgammon var populärt bortom Mellanöstern, möjligen så långt som till Indien eller Kina.

Flera backgammonliknande spel, som Ludus Duodecim Scriptorum, The Game of 12 Lines, Tabula eller Table, skulle bli populära bland romarna århundraden senare.

Dessa två spel upptäcktes i antikens Rom, särskilt i Pompei och till och med på kejsar Claudius vagn.

Claudius var en så hängiven Tabula att han skulle satsa så mycket som $10 000 i dagens pengar på ett enda spel!

Backgammon blev inte populärt i Europa förrän på 1000-talet när Jeux de Table först dök upp i Frankrike.

Det dröjde inte länge förrän fransmännen, liksom romarna och mesopotamierna före dem, blev förälskade i spelet.

Backgammon växte i popularitet till den punkt där kung Ludvig IX bestämde sig för att förbjuda sina undersåtar att spela det!

Backgammons förbud hindrade dock inte spelet från att spridas.

Ett avsnitt om hur man spelar Backgammon ingick i boken Libro de Los Juegos, The Book of Games, publicerad i Spanien 1283.

Backgammon spreds över hela Europa och så småningom till Amerika i slutet av 1600-talet.

Trots många försök att förbjuda spelet på grund av dess koppling till hasardspel, ökade det i popularitet fram till slutet av 1800-talet.

Backgammons popularitet började minska vid sekelskiftet.

Men tillkomsten av dubbleringskuben blåste nytt liv i spelet, vilket resulterade i en backgammon frenesi som varade från 1960-talet fram till 1980-talet.

Backgammon är kanske inte lika populärt som det en gång var, men att lära sig spela ordentligt kan vara en glädjande upplevelse.

Hur man spelar backgammon med backgammonsetet

Följande föremål utgör ett modernt backgammonset:

ett bord
30 pjäser, uppdelade i två färger om 15 bitar vardera.
Det finns två tärningsuppsättningar.
Det finns två tärningskoppar.
En kub som fördubblas i storlek
Backgammonbrädet innehåller 24 små pilar som växlar mellan två olika färger, ibland kallade punkter.

På tavlan är dessa poäng uppdelade i fyra områden, eller kvadranter, var och en med sex poäng.

Dessa delar, som börjar vid spelarens nedre högra kvadrant och rör sig medurs, är spelarens hemmaplan, yttre bräda, motståndarens yttre bräda och motståndarens hemmaplan när brädan läggs på längden mellan motståndarna.

Baren skiljer hembrädorna till höger från de yttre panelerna till vänster.

På fällbara brädor är stången, även känd som 25-punkten, där gångjärnen är placerade och ofta höjs över spelytan.

När en spelares pjäs landar på eller träffar en motståndares pjäs under spel, dras träffbrickan ur spelet och placeras på ribban tills den kan återvända.

Varje poäng tilldelas ett nummer från 1 till 24 baserat på den relativa platsen för varje deltagare för att underlätta referensen.

Siffran 24 är på spelarens övre högra position, och siffrorna faller i ordning moturs tills de når ett längst ned till höger. Som ett resultat blir en spelares poäng nummer 24 hans motståndares poäng nummer 1.

Inte bara för att diskutera rörelser med andra och planera grundläggande backgammonstrategi, utan också för att korrekt ställa in spelet, det är viktigt att veta hur man använder poängnumreringssystemet.

Varje spelare placerar två brickor på sina 24-punkter, fem pjäser på sina 13-punkter, tre pjäser på 8-poängen och slutligen fem pjäser på sina 6-punkter innan spelet börjar.

Varje deltagare har sin egen uppsättning tärningar och en tärningskopp som de håller vid sidan av.

En delad dubbleringskub med nummer 2 uppåt läggs i mitten av stapeln mellan de två spelarna.

Du är nu redo att börja spela.