Backgammon tips och tricks

Backgammon är ett spel för två spelare som spelas utomlands. Spelarna tävlar om att vara de första att ta bort alla sina backgammonpjäser från spelplanen i detta spel. Ett backgammon-set innehåller en 24 triangulär bräda, 30 spelpjäser och två tärningar. Varje spelare får 15 spelpjäser och de turas om att kasta tärningarna för att se hur deras delar kan flyttas.

  1. Detta är det viktigaste och mest allmänna tipset: Backgammon är ett spel som kräver både tur och skicklighet. Du måste ta chanser! Spela inte alltid säkert.
  2. Du väntar på en chans att förbättra din position på brädet när du ligger efter i spelet. Denna möjlighet kan komma i form av en brädträff. Det är därför att föredra att sätta alla dina brickor på din hemmaplan så att du är redo att möta motståndarens pjäs på ribban.
  3. Den 4:e och 5:e poängen på båda sidor av spelplanen är avgörande, och du måste kämpa hårt för att behålla dem i de tidiga stadierna av spelet.
  4. Barpunkten (den sjunde punkten) är också mycket avgörande. Men punkterna 4 och 5 är betydligt mer kritiska och du bör prioritera dem.
  5. När du är före på brädet är det avgörande att bryta kontakten och spurta för din hemmabräda, och undvika att låta din motståndare slå dina brickor.
  6. När du bär av är det bäst att använda alla siffror istället för att flytta runt pjäser på din hemmaplan för att försöka täppa till luckorna.
  7. Du har inget att förlora på att dubbla till 4 om du är tillbaka i ett matchspel 5/3 och din motståndare dubblar.
  8. Du vinner hela matchen om du vinner det här spelet.
  9. Det är att föredra att arrangera alla dina pjäser jämnt på din bräda när du spelar mot ankaret, särskilt på de höga siffrorna under bäringsprocessen. Om du får ett högt antal dubbla på detta sätt kommer du inte att lämna en blott.
  10. Det är bättre att göra en fläck på motståndarens sida av brädet än att ha en fläck på din bräda som kan träffas när du måste spela en lös man. I värsta fall kommer du att bli träffad på motståndarens bräda snarare än din egen.
  11. När du är två poäng efter i en match är det klokare att satsa på en gammonvinst istället för att använda dubbleringskuben.
  12. När du misstänker att din motståndare skulle neka till en, är det klokt att erbjuda en dubbel.
  13. Försök att ha en spelplan och ha den i åtanke hela tiden, men det är bäst att spela med ett mål i åtanke och kasta tärningen.
  14. Förankring är en utmärkt strategi för att sakta ner och blockera din motståndares handlingar. Förankring kan ibland vara det enda alternativet för att ta dig ur en dålig situation om du är nere i spelet.
  15. Innan du spelar, tänk på minst två olika möjligheter. Ta inga chanser. Om du tänker efter kanske du kan komma på några bättre alternativ.