HUR MAN SPELAR BACKGAMMON-BRÄDSPEL & STRATEGI FÖR NYbörjare

Backgammon är ett av de tidigaste brädspelen man känner till. Det är ett enkelt spel med en förbluffande komplex strategi. Den här artikeln kommer att lära dig hur du spelar backgammon, såväl som spelets regler, procedurer, tips och tricks.

EXAKT VAD ÄR BACKGAMMON-BORDSPELET?

Under decennierna har många tyckt om att spela brädspel. Men majoriteten av människor är obekanta med backgammon brädspel. Backgammon är ett strategiskt spel för två spelare som liknar schack och dam. Spelets mål är att få alla dina spelpjäser (marker eller pjäser) till andra sidan före din motståndare.

BACKGAMMON SPELINSTRUKTIONER

Skivan är enkel att montera. Det finns 12 trianglar (eller pekare) och fyra sektioner på backgammonbrädet. Varje triangel tilldelas ett nummer från 1 till 24. Varje deltagare får två tärningar, en tärningskopp och femton pjäser (svarta och röda). Pjäserna är vanligtvis placerade, med två på punkt 24, tre på punkt 8 och fem på punkt 13.

För att börja spelet kastar varje deltagare en tärning. Spelaren gör det första draget med det högre numret.

För att börja spelet kastar varje spelare två tärningar. Nästa steg är att flytta dina pjäser enligt de grundläggande backgammonreglerna för nybörjare.

Efter att du har rullat tärningen kan du gå vidare till nästa steg (t.ex. siffran som kastades var 1 & 5). Varje bricka kan flyttas ett tärningsnummer, eller båda tärningarnas numrerade drag samtidigt (t.ex. flytta 1 pjäs över och ytterligare 5, eller flytta en prick 6 drag över). Brickorna kan också flyttas två gånger.

Spelarens pjäs flyttar sig från startsidan (kvadrant 1) till den motsatta sidan i ett “hästskomönster”.

‘Dubbel’ är ett speciellt drag i de grundläggande backgammonreglerna. Om en spelare kastar två dubblar (t.ex. 2 & 2), kan de göra samma drag två gånger, vilket ger dem möjlighet att flytta en bricka fyra gånger eller fyra brickor en gång.

När du flyttar dina pjäser är en riktlinje att komma ihåg att om en spelare faller på en motståndares triangel, kan brickan inte landa på den om motståndarens brickor har två eller fler marker på sig.

HUR MAN BLIR EN BACKGAMMON VINNARE

Med lämplig backgammonstrategi för nybörjare är det möjligt att vinna spelet.

“Slag” är en populär metod som används. Genom att fördröja motståndarens brickrörelser hjälper denna teknik till att förhindra motståndaren. När en spelares pjäs landar på motståndarens triangel och motståndaren bara har en marker, kan du “slå” den och flytta motståndarens pjäs till backgammonbrädans “bar”. För att undvika att dina pjäser blir träffade är det en bra idé att försöka att inte lämna några pjäser ifred.

Du kan inte flytta fler brickor förrän en av trianglarna är ledig om du har en pjäs på ribban. ‘Återinträde’ är en term som används för att beskriva denna process. Du förlorar en tur om du inte kan röra dig. Tänk på att du vill få ett klart område i den första kvadranten så snart som möjligt så att du kan planera för sådana här hinder.

Slutligen måste du ha alla 15 pjäser på den motsatta sidan för att vinna spelet. Det skulle hjälpa om du strävade efter att få bort dina brickor från spelplanen innan din motståndare vinner. När du har gjort det har du vunnit! Det här är några användbara backgammontips och strategier för alla nybörjare.