VAD ÄR BACKGAMMON OCH HUR SPELAR DU DET?

Backgammon är ett brädspel för två spelare som anses vara ett av de äldsta spelen. Kasta två tärningar för varje spelare, och brädet har 24 smala trianglar (poäng) och 30 markörer/pjäser. På tavlan kommer ‘poängen’ att växla i färg. De finns också i fyra olika kvadranter. Det finns sex trianglar i varje kvadrant. Spelarens hemmaplan, yttre bräda och motståndarens hemmaplan och yttre bräda är alla fjärdedelar av brädet. För att skilja hem- och ytterbrädorna åt, löper en ås (stång) längs mitten av brädan.

BACKGAMMON: VAD ÄR DET, OCH HUR SPELAR DU DET?

Du måste flytta alla brickor till din hemmaplan och bära dem för att vinna ett backgammonspel. Detta är spelets huvudsakliga mål. Följande är instruktionerna för att spela spelet:

UPPSTART/FLYTTA KONTROLL

För att börja ett spel måste varje deltagare kasta en enda tärning. Detta kommer att avgöra vem som tar den första svängen och vilka nummer som kommer att användas. Om varje spelare får samma nummer kommer de att rulla igen tills de får olika resultat. På båda tärningarna kommer spelaren med det högsta numret att flytta sina brickor i enlighet med detta. Spelarna kommer nu att kasta två tärningar och rotera varv efter det första (enkla tärnings)kastet.

I de flesta fall rör sig en spelare medurs medan den andra rör sig moturs.

INGÅR OCH SLÅR

Om en ‘poäng’ bara har en bricka, kan motståndaren skicka den till ‘baren’ genom att flytta sina brickor. Detta kallas en hit. En blot, å andra sidan, är en punkt med bara en ruta. När en spelare sätter en bricka på stången måste de börja flytta den från början av brädet när de återställer den för att spela. De kommer att försöka flytta brickan närmare sin hemmaplan. Ingen spelare kan göra ett nytt drag förrän alla deras brickor är tillbaka i spel på ribban.

En spelare måste kasta ett nummer som motsvarar en plats på motståndarens hemmaplan för att få tillbaka en pjäs i spel (från stapeln). Dessutom bör inte mer än en av motståndarens brickor vara på detta värde.

BLI AV MED KONTROLLEREN

Om spelare har flyttat alla sina femton pjäser till sin hemmabräda, kan de börja en “bearing off”. De kommer att använda en pjäs på en högre numrerad plats för att åstadkomma detta. En spelare måste rulla ett nummer nära pjäsens nuvarande plats för att få en bricka. För att avsluta slitningen kommer spelaren att ta bort brickan från brädet. Till exempel, om spelaren kastar en 4:a på tärningen, kommer en bricka att tas bort från 4-poängen. Om det inte finns någon pjäs på den punkt som avbildas på tärningen, måste spelaren lagligt flytta brickan.

Den första spelaren vinner spelet för att ta bort alla 15 pjäser.

TIPS OCH TRICK FÖR BACKGAMMON

Även om du inte kan förutsäga vilket nummer du kommer att få när du slår tärningen, kan du använda Backgammon tips, tekniker och metoder för att förbättra dina chanser att vinna. Här är några som du kanske vill använda:

SPELET ATT HÅLLA

Detta är en backgammonstrategi där du lämnar din hemmaplan. Att behålla en ankarpunkt på din motståndares hemmaplan är avgörande. Du måste gå till en ankarpunkt på motståndarens hemmaplan när du håller ditt spel. Du kommer att ha både offensiva och defensiva fördelar i denna situation.

Offensivt kommer ankaret att utgöra ett hot mot din motståndares framryckande pjäser. Även om din motståndare erövrar dina pjäser i gengäld, har du fler kärnor. Defensivt kommer det att ge dig en säker plats att lämna in dina pjäser om de skickas till baren.

PRIMNING

Priming-strategin är en backgammonstrategi som involverar att skapa en prime. Ett primtal är en sammankopplad sträng av gjorda punkter på tavlan i detta exempel. Om du gör fyra gjorda poäng i rad, kommer du att skapa en mur som kommer att hindra din motståndare från att göra mål om de inte slår en femma eller sexa. Muren du bygger kommer att sakta ner din motståndare och enkelt rikta in dig på dina andra framryckande pjäser, så att du kan hitta säkra positioner.

SÖSTOREN

Denna taktik är ett heltäckande anfall mot din motståndares svaga pjäser. Det innebär att landa på din motståndares brickor så mycket som möjligt för att skicka dem till ribban. Detta kommer att placera din motståndare bakom åtta bollen, men det kommer också att tillåta dig att fånga några pjäser på ribban om din motståndare slår fel nummer och vill gå med i spelet igen.

För att vinna spelet, kombinera Priming Strategy med Blitz. Samtidigt försöker blixten placera motståndarens brickor på ribban, de främsta försöken att hålla dem där.

SPELET ATT LÖPA

Detta är den mest grundläggande backgammonstrategin, eftersom den bara kräver att du kör dina pjäser så snabbt som möjligt mot din hemmaplan. I den här metoden vinner den spelare som rullar bättre spelet. Som ett resultat bör du bara spela löpspelet om du börjar med ett bra tärningskast.

RESTEN AV SPELET

Detta är den avancerade versionen av “Holding Game”, och det handlar om att behålla många poäng på din motståndares hemmaplan. Normalt börjar du med två brickor på din motståndares hemmaplan. Använd bara backspelet om dina pjäser har slagits på ribban för många gånger. Det är mer ett sista försök att rädda dig när din motståndare spelar över dig i ett spel.

VARFÖR ÄR BACKGAMMON ETT FÄRDIGHETSSPEL, INTE ETT LYCKLIGT SPEL?

Backgammon är ett spel där spelaren effektivt måste använda informationen på brädet för att vinna. Du kommer att göra fel drag om du inte använder de rätta strategierna, och dina pjäser kommer att gripas och föras till baren. Ju fler gånger du skickas till baren, desto lättare är det för din motståndare att gå före dig och vinna spelet. Som ett resultat, om du vill vinna, måste du använda de rätta backgammontipsen och teknikerna. Du kommer inte att bli hjälpt av tur på något sätt. För att ha en chans till seger, kom ihåg att analysera brädan och din motståndares handlingar.

HUR KAN BACKGAMMON REGLER OCH TRICK HJÄLPA DIG ATT BLI EN BÄTTRE SPELARE?

Du kommer att veta hur du attackerar din motståndares hemmaplan, skapar en “vägg” som hindrar dem från att komma till dina pjäser, skickar sina brickor till ribban och bär alla dina pjäser om du kan de rätta backgammontricken.

Här är några tips som hjälper dig att förbättra dina backgammonfärdigheter:

Börja med grunderna i Backgammon innan du går vidare till mer sofistikerade tekniker.
Läs böcker om backgammon för att guida dig genom nybörjartaktiken för att förbättra ditt spel.
Även om de försöker skrämma dig, var aldrig rädd för den skickliga spelaren.
Kom alltid ihåg att lära dig av dina misstag så att du kan undvika dem i framtiden.
För att bli bättre måste du träna mer.
Framför allt, ha kul med spelet och en önskan att upptäcka nya metoder.

AVANCERAD BACKGAMMON SPELARGUIDE?

Om du är en seriös backgammonspelare bör du vara medveten om några begrepp, som Woosleys lag, som gäller när du har att göra med dubblar. Även de mest erfarna spelarna kan dra nytta av några råd, så här är några förslag:

Ha alltid en spelplan på plats. Det är viktigt att planera i förväg hur du ska spela spelet.
Allt eftersom ditt spel fortskrider bör du lära dig att memorera och räkna ut din poäng vid vilken poäng som helst för att avgöra om du ska ge eller ta en kub. Du kan inte ta chanser med dessa poäng.
Se till att du förstår antalet pip och hur du tillämpar det på kubbeslut.
Använd bots som Snowie, Extremegammon, Jellyfish och GNUBG för att förbättra ditt spel för att kontrollera dina spel och färdigheter.